Ukens navn: Siri Løining

Siri Løining
Merkevaredirektør
Sommerro

Siri Løining startet i restaurantbransjen allerede som 16-åring, og fortsatte innen hotell da hun var ferdig med videregående. Hun har hele 25 års erfaring fra ulike lederstillinger i bransjen, som inkluderer Grand Hotel i Oslo. Der var hun hotellsjef i fire år, og sto bak konseptet Ladies’ Floor. Siri ble så prosjektleder og konseptutvikler for THE THIEF, og fortsatte som kommunikasjonssjef for hotellet og Tjuvholmen etter at hotellet åpnet. I tidsrommet 2015-2017 hadde hun selskapet Story Days, hvor hun jobbet som rådgiver og prosjektleder for kunder med fokus på helhetlige strategier, konsepter og løsninger innen kommunikasjon, markedsføring og PR.

I oktober 2017 gikk hun tilbake til Nordic Hotels & Resorts, og jobbet med konseptutviklingen av Amerikalinjen, som åpnet i mars 2019. Det var sammen med hennes gode kolleger Wilhelm Hartwig, Karoline Silseth og Daniel Seifter hun utviklet et nytt og spennende urbant boutique-hotell midt på Jernbanetorget. Nå er hun i gang med et nytt prosjekt for samme hotellgruppe, som har fått navnet Sommerro, og skal åpne i mars 2022.

Siri er 44, mor til Leon (12) og Julian (9), og samboer med Kristian Kjelling. Denne gangen er hun Ukens navn hos HSMAI.

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: Jeg jobber for tiden med å utvikle et nytt hotellprosjekt som heter Sommerro, som åpner på Solli plass våren 2022. Jeg er ansvarlig for å etablere merkevaren, lage et godt innhold og gjøre hotellet synlig. Det innebærer å utforme en helhetlig strategi, konsepter og løsninger innen opplevelser, kommunikasjon og PR. Det er krevende å lage nye hotellkonsepter på et marked som nesten tilbyr alt. Gjestene skal også kunne forstå og oppleve forskjellene, og vi må stadig fornye oss og overraske i bransjen. Det er derfor viktig å sette seg godt inn i hva gjestene vil ha og lage gode smarte løsninger.

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: Alt! Jeg har verdens beste jobb og føler meg ekstremt heldig som kan jobbe med min store lidenskap, som er hotell. Jeg jobber også med utrolig mange dyktige mennesker som gjør at jeg alltid ønsker å strekke meg lenger og ha høye ambisjoner i hvert prosjekt. Når hobbyen din også blir å studere hoteller, blir jobben en livsstil. Jeg elsker å bo på hoteller og leser alt av nyheter om hoteller rundt om i verden. Jeg har vært lidenskapelig opptatt av hoteller helt fra jeg var liten. Tidlig syntes jeg lukten på flyplasser og hoteller hadde noe helt eget over seg. «Staff only»-skilt pirret nysgjerrigheten, fordi jeg ville vite hva som foregikk bak dørene. Det er morsomt, for min yngste sier at han skal jobbe på hotell når han blir stor, og er det noe vår bransje trenger er det hotellfolk som har lidenskap for yrket. Jeg er glad for at jeg valgte min retning veldig tidlig.

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Jeg håper vi alle har noen vi ser opp til av ulike grunner. Lista mi over forbilder er alt fra min mormor, Isabelle, via hotellkolleger til min samboer, Kristian. Jeg har flere kvinnelige forbilder som tar lederansvar og tør å tenke stort. Å se opp til noen gir inspirasjon.

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Vi har akkurat åpnet vårt prosjektkontor på Frogner, så tradisjonene er ikke innarbeidet enda. Vi er nok ikke så opptatt av tradisjoner, men tilpasser oss situasjonen vi er i, overrasker hverandre eller gjør noe hyggelig sammen.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A: Oi, det må være 17 år.

Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?

A: Jeg beundrer det arbeidet Ingunn Hofseth og hennes team legger ned. De skaper og utvikler gode relasjoner på tvers av ulike bransjer. De vil presentere banebrytende arbeid og gode rollemodeller, slik at vi også skal utvikle oss og lære noe av hverandre. Det blir en møtearena som det er viktig å stille opp på og støtte.

Q: Er det noen aktiviteter eller tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Jeg synes mentorprogrammet er spennende for unge mennesker i bransjen. Og ikke minst liker jeg godt at de utvikler et Advisory Board som har fokus på merkevarebygging.

Q: Beskriv en perfekt helg for deg.

A: Å ha tid med Kristian og barna er alltid det beste for meg! Vi er flinke på å samles rundt et godt måltid, enten det er frokost eller middag, og det gir mange gode samtaler og stunder sammen. Det å unne seg tid er en viktig måte å tanke energi på.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: Der syns jeg Kristin Krohn Devold sa noe viktig. Gi bedre rammebetingelser for reiselivet!

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: En som har mange baller i luften samtidig, er lidenskapelig og engasjert i familie og jobb. Og en som ofte sier «jeg skal bare», fordi jeg aldri rekker over alt jeg vil.

Q: Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

A: Neste reise er en kjærlighets-weekend i Roma. Hotell har jeg ikke bestemt meg for ennå, fordi det er så mange muligheter og mye spennende å oppleve i den byen.

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Hehe, det må være hotell! Og faktisk Barry’s Bootcamp i Sandvika, hvis det kan kalles en hobby.

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Jeg skriver om gode og dårlige hotellopplevelser på min reiseblogg, www.storydays.no. Kanskje du får noen gode tips der, dersom du planlegger en reise.